Kirjoittaja: Hannu
Rossilahti, ylijohtaja
Helsingin Sanomissa 23.8.2012 olleen vuokrien valvontaa
koskevan jutun osalta on syytä esittää muutama oikaiseva ja täsmentävä
kommentti.
Ensinnäkin, vuosikymmeniä voimassa olleiden lakien mukaan
kuntien viranomaistehtävänä on valvoa valtion tukemien talojen vuokran
enimmäismäärää. ARA ei siis ole voinut siirtää sellaisia tehtäviä kunnille,
joita ARAlla ei lain mukaan edes ole. Sen sijaan ARAlle on kuulunut vuodesta
2002 lähtien kuntien ja lainansaajien yleinen ohjaus asukasvalinnan ja
vuokrienvalvonnan osalta. Sitä ennen ohjausta kunnille antoi
ympäristöministeriö. Kuluvana vuonna ARAn uudeksi tehtäväksi on annettu
asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden määräytymisen valvonta.
Edelleen lain mukaan ympäristöministeriön asetuksella
voidaan antaa tarkempia säännöksiä vuokrien määrityksestä, tasauksesta ja
valvonnasta ja ARA voi antaa ohjeita vuokrien määrityksestä, tasauksesta ja
myös valvonnasta. Vuonna 2003 ARA antoi kunnille ensimmäisen ohjauskirjeensä. Ohjaus
koski tuettujen asuntojen asukasvalintaa, vuokrien määrityksen ja
asukasdemokratia yleistä ohjausta sekä kuntien valvontatoimia näissä asioissa. Tuolloin
ARA ilmoitti, että se valvoo nimettyjen yleishyödyllisten yhteisöjen taloutta
ja toimintaa ja saa niistä tiedot vuosivalvonta-asiakirjoissa. Lisäksi ARA
totesi, että "valtakunnallisten yleishyödyllisten yhteisöjen vuokrien
tasauksen valvominen voi olla kuntatasolla vaikeaa. ARA pyrkii näiltä osin
helpottamaan kuntien valvontaa ja pyytää valtakunnallisilta yleishyödyllisiltä
yhteisöiltä tiedot omakustannusvuokran valvomiseksi vuosivalvonnan
yhteydessä."
Kuluvana kesänä ohjausta on täsmennetty, muistutettu
kuntia edelleen laissa olevista kuntien valvontatehtävistä asukasvalintaan ja
vuokrien valvontaan liittyen ja kerrottu kunnille muutoksista, muun muassa ARAn
uudesta tehtävästä asumisoikeusasuntojen osalta. Kirjeessä todettiin lisäksi,
että "ARA pyytää valtakunnallisesti toimivia yleishyödyllisiä yhteisöjä
lähettämään vuosittain vuokria koskevat tiedot ARAan sähköisesti
excel-muodossa. ARA lähettää keräämänsä tiedot edelleen asianomaisiin kuntiin
valvontaa varten. Kunnat voivat tarvittaessa pyytää ARAlta apua valvoessaan
näiden yhteisöjen vuokrien tasaamista." ARA on siis pyrkinyt auttamaa
kuntasektoria kunnille kuluvassa tehtävässä.
Jatkossa olisi tarpeen määritellä, mitä vuokrien
valvonnalta odotetaan ja mikä on valvonnan sisältö. ARA-vuokraanhan saa
sisällyttää kaikki kiinteistön menot, tuleviin korjauksiin varautumisen,
vuokrien tasaamisen sekä kaikki omistajalle lain mukaan kuuluvat velvoitteet.
Siten ARA-vuokrien valvonnan keskeiseksi sisällöksi nykysäännösten valossa
jääkin se, ettei omistaja nosta voittoa vuokraustoiminnasta enempää kuin
säännökset sallivat. Tätä ARA on valvonut jo yli 12 vuoden ajan. Samalla kun
valvonnan tavoitteita määritellään, tulisi arvioida, miten valvontaa
tehokkaimmin toteutetaan. Yksi vaihtoehto olisi sekin, että vuokravalvonta
keskitettäisiin kokonaan ARAlle siten, että nykyisen asumisoikeusasuntokannan
lisäksi myös vuokratalojen valvonta enimmäisvuokran osalta kuuluisi ARAn
tehtäviin.
Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 27.8.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti